Preview

Bulletin of Vladimir State University named after A.G. and N.G. Stoletovs. Series: Pedagogical and Psychological Sciences

Advanced search

DOMESTIC PEDAGOGICAL THOUGHT OF THE 1920s ON THE REQUIREMENTS TO THE TEACHER

Abstract

The article identifies and systematizes the requirements for the teacher of the young Soviet school. The teacher was considered as a conductor of communist ideology, a political agitator, a person of high general culture, a researcher, a social educator accompanying students in ex- tracurricular life, an enthusiast, a collectivist, an initiator of children's creativity and self-education. These requirements for the teacher were carried out through the press, pedagogical courses and other forms of pedagogical education. The maximalism of the requirements for the teacher formed in the 1920s does not allow us to evaluate them unambiguously. They were not fully implemented, but they still have a predictive potential.

About the Authors

S. I. Doroshenko
Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs
Russian Federation

Dr. Sc. (Education), Associate Professor
Professor at the Department of Pedagogy

Vladimir



I. A. Grachev
Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs
Russian Federation

Master's student at the Department of Physics and Mathematics Education and Information Technologies

Vladimir



References

1. Асташова Н. А. Учитель в образовании: постижение образа через изучение педагогического наследия Н. К. Крупской // Образование и общество. 2024. № 3 (146). С. 3 – 11.

2. Шевелёв В. Ю. Идеальный образ учителя в отечественной педагогике 1920-х годов // Образование как фактор развития интеллектуально-нравственного потенциала личности и современного общества : материалы VIII Междунар. науч. конф. / отв. ред. М. И. Морозова. СПб. : Ленингр. гос. ун-т им. А. С. Пушкина, 2018. С. 115 – 118.

3. Блонский П. П. Избранные педагогические и психологические сочинения : в 2 т. / под ред. А. В. Петровского. М. : Педагогика, 1979. Т. 1. 304 с.

4. Дайте детям разумные развлечения // Призыв. 1922. 26 окт.

5. Крупская Н. К. Педагогические сочинения. Т. 1. Автобиографические статьи. Дореволюционные работы / под ред. Н. К. Гончарова, И. А. Каирова, Н. А. Константинова ; подгот. текста и примеч. Ф. С. Озерской. М. : Изд-во АПН, 1957. 524 с.

6. Луначарский А. В. Речи на 1-м Всероссийском Съезде по внешкольному образованию. М. : Изд. отд. внешкольного образования, 1919. С. 5 – 17.

7. Макаренко А. С. Избранные педагогические сочинения : в 3 т. Т. 1 / под ред. А. А. Фролова, В. А. Сухомлинского, Н. Д. Никандрова. М. : Педагогика, 1983. 365 с.

8. Обратите внимание! // Призыв. 1922. 18 мая.

9. Шацкий С. Т. Доклад об Опытной станции по народному образованию // С. Т. Шацкий: работа для будущего / сост. В. И. Малинин, Ф. А. Фрадкин. М. : Просвещение, 1989. 223 с.

10. Шацкий С. Т. Избранные педагогические сочинения. В 2 т. Т. 1 / под ред. Н. П. Кузина, М. Н. Скаткина, В. Н. Шацкой. М. : Педагогика, 1980.


Review

For citations:


Doroshenko S.I., Grachev I.A. DOMESTIC PEDAGOGICAL THOUGHT OF THE 1920s ON THE REQUIREMENTS TO THE TEACHER. Bulletin of Vladimir State University named after A.G. and N.G. Stoletovs. Series: Pedagogical and Psychological Sciences. 2025;(3):9-19. (In Russ.)

Views: 7


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-3241 (Print)