PEDAGOGICAL TECHNOLOGY AS A TOOL FOR IMPLEMENTING THE BASICS OF THE PRAXIOLOGICAL APPROACH IN PEDAGOGICAL ACTIVITIES
Abstract
The article reveals the relationship between pedagogical technology and the praxeological approach in education. Pedagogical praxeology is considered as a methodological basis that focuses on the rational organization of pedagogical activity and optimization of the educational process. It includes the analysis and interpretation of praxeological knowledge in the context of professional training of specialists. The praxeological approach is based on practice-oriented knowledge and involves a structural and functional analysis of the tools and methods used by teachers within the framework of the technology. This allows us to evaluate their effectiveness and feasibility in educational practice, which contributes to a deeper understanding of pedagogical actions and their impact on learning outcomes. The author proves that pedagogical technology is a means of implementing the praxeological approach in the educational process.
About the Author
V. S. FedotovaRussian Federation
PhD (Education), Associate Professor
Associate Professor at the Department of Computer Science and Information Systems
Saint-Petersburg
References
1. Аминов Т. М., Арсланова А. Т. Праксеологические основы педагогической деятельности. Уфа : БГПУ им. М. Акмуллы, 2023. 197 с.
2. Байбородова Л. В. Проблемы теории и практики использования педагогических технологий в образовании // Ярославский педагогический вестник. 2015. № 2 (2). С. 69 – 76.
3. Блинова Т. Л., Подчиненов И. Е. Педагогические технологии: тенденции и перспективы // Педагогическое образование в России. 2017. № 6. С. 182 – 188.
4. Быстрова Н. В., Уракова Е. А., Сидоров А. Н. Содержание педагогической технологии // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72 – 3. С. 56 – 59.
5. Варфоломеева С. В., Терехов В. В. К вопросу о педагогических технологиях в дистанционном обучении // Гуманитарные и социальные науки, 2022. № 2. С. 132 – 137.
6. Вербицкий А. А. Педагогические технологии в контекстном обучении // Педагогика и психология образования. 2011. № 1. С. 43 – 46.
7. Гасанова Д. И., Валиева П. В. Опыт реализации рефлексивных технологий в педагогическом образовании // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 2 (105). С. 133 – 135. DOI 10.24412/1991-5497-2024-2105-133-135.
8. Ильина Н. Н., Осипова И. В. Проектирование педагогической технологии обучения в профессионально-педагогическом вузе // Известия ВГПУ. 2022. № 4 (167). С. 22 – 26.
9. Колесникова И. А., Титова Е. В. Педагогическая праксеология. М. : Академия, 2005. 256 с.
10. Корнетов Г. Б. Феномен педагогической технологии // Школьные технологии. 2017. № 4. С. 102 – 107.
11. Королькова Е. В. Педагогическое общение как структурный компонент педагогической технологии // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2024. № 2. С. 127 – 135.
12. Миненко В. Г., Хорошун К. В., Романова М. Л., Бус Т. В. Квалиметрические методы анализа педагогических технологий // Ученые записки университета Лесгафта. 2023. № 2 (216). С. 292 – 296.
13. Морозова М. И. Педагогические технологии: место понятия в категориальном аппарате науки, подход к классификации // Технологии развивающего обучения. СПб., 2023. С. 17 – 22.
14. Никоноров Е. А., Вохонцева Н. С. Педагогические технологии в современной педагогике // Вестник Московского университета МВД России. 2015. № 6. С. 280 – 282.
15. Овечкин В. П., Причинин А. Е., Ерофеева Н. Ю. Педагогическая технология: сущность, структура, проектирование // Вестник Удмуртского университета. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2019. № 29(1). С. 94 – 102.
16. Пионтковский В. В. Педагогические технологии в системе научной классификации // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. 2005. № 2(4). С. 32 – 37.
17. Пономарева Н. С. Основные принципы педагогических технологий // Современное педагогическое образование. 2017. № 4. С. 29 – 31.
18. Селевко Г. К. Педагогические технологии на основе активизации, интенсификации и эффективного управления УВП. М., 2005. 288 с.
19. Силайчев П. А. Детерминация педагогических технологий // Образование и наука. 2004. № 6. С. 61 – 67.
20. Суртаева Н. И. Педагогические технологии. М. : Юрайт, 2019. 250 с.
21. Хайбулаев М. Х., Сулейманова Р. В., Салманова Д. А., Магомедов Ш. А. Классификация педагогических технологий // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2023. № 17(2). С. 97 – 103.
22. Хайбулаев М. Х., Сулейманова Р. В., Салманова Д. А., Магомедов Ш. А. Сущность и структура педагогических технологий // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2022. № 16(1 – 2). С. 101 – 108.
23. Чекмарёв В. В. Междисциплинарность педагогических технологий // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2017. № 4. С. 248 – 251.
24. Шехмирзова А. М., Грибина Л. В. Генезис понятия педагогической технологии // Russian Journal of Education and Psychology. 2020. № 11 (3). С. 55 – 61.
25. Шумакова А. В., Яшуткин В. А., Брыкалова О. Г. Инновационные педагогические технологии в обеспечении безопасной образовательной среды педагогического вуза // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 75 – 4. С. 330 – 333.
26. Юдин В. В. Педагогическая технология // Ярославский педагогический вестник. 1994. №1. С. 7.
27. Lin C. C., Yu W. W., Wang J., Ho M. H. Faculty's perceived integration of emerging technologies and pedagogical knowledge in the instructional setting // Procedia-Social and Behavioral Sciences 2015. № 176. P. 854 – 860.
28. Klein L., Biesenthal C., Dehlin E. Improvisation in project management: A praxeology // International Journal of Project Management. 2015. № 33(2). P. 267 – 277. DOI10.1016/j.ijproman.2014.0.
Review
For citations:
Fedotova V.S. PEDAGOGICAL TECHNOLOGY AS A TOOL FOR IMPLEMENTING THE BASICS OF THE PRAXIOLOGICAL APPROACH IN PEDAGOGICAL ACTIVITIES. Bulletin of Vladimir State University named after A.G. and N.G. Stoletovs. Series: Pedagogical and Psychological Sciences. 2025;(3):107-123. (In Russ.)







