Preview

Bulletin of Vladimir State University named after A.G. and N.G. Stoletovs. Series: Pedagogical and Psychological Sciences

Advanced search

APPROBATION OF THE CONCEPT OF HOMEWORK FOR SCHOOLCHILDREN IN THE PEDAGOGICAL COMMUNITY

Abstract

The article is devoted to the urgent problem of organizing home schoolwork for school-children, which has been the subject of discussion among teachers, parents, and scientists for centuries. The author analyzes the history of the issue, starting from the 19th century, when the problem of overloading students with homework was first raised, to modern challenges related to the digitalization of education and the use of artificial intelligence. The purpose of the article is to present the results of the approbation of the concept of homework conducted among teachers of the Far East and the Tambov region. The research used the methods of questionnaires and scientific and pedagogical conversation. The key results of the discussion of the concept were confirmation of the importance of scientific research in this field, the need for an inte- grated approach to assessing the amount of homework, increased attention to the goals of homework, their individualization and differentiation, and increased educational motivation of schoolchildren. The results of the approbation presented in the article showed that the pedagogical community is ready for changes, but needs methodological support for the organization of homework. The implementation of the measures proposed in the concept will make it possible to transform homework from a tool for consolidating knowledge into a means of developing motivation and independence of students.

About the Author

I. V. Uskova
Publishing House «Prosveshchenie»
Russian Federation

PhD (Education)
Head of the Research and Development Department

Moscow



References

1. Вопрос об обременении учащихся учебными работами. Прения на 25 учительском съезде в Бремене / Из записной книжки редакции // Педагогический сборник. СПб. № 2. 1884. С. 200 – 214.

2. Гастев А. К. Как надо работать: практическое введение в науку организации труда / под общ. ред. Н. М. Бахраха [и др.]. Изд. 3-е. М. : URSS : Либроком, 2011. 477 с. (Советский производственный менеджмент).

3. Куницкий В. Одно из печальных педагогических недоразумений наших дней (К вопросу о задавании уроков) // Образование. СПб. : Типо-Литография Б. М. Вольфа, 1902. № 9. С. 101 – 108.

4. Постановление Главного государственного санитарного врача Российской Федерации от 28.01.2021 № 2 «Об утверждении санитарных правил и норм Сан-ПиН 1.2.3685-21 “Гигиенические нормативы и требования к обеспечению безопасности и (или) безвредности для человека факторов среды обитания”» (Зарегистрирован 29.01.2021 № 62296) [Электронный ресурс]. URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202102030022 (дата обращения: 25.03.2025).

5. Приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 31.05.2021 № 287 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования» (Зарегистрирован 05.07.2021 № 64101). URL: https://edsoo.ru/normativnye-dokumenty/ (дата обращения: 25.03.2025).

6. СанПиН 1.2.3685-21 «Гигиенические нормативы и требования к обеспечению безопасности и (или) безвредности для человека факторов среды обитания». URL: https://docs.cntd.ru/document/573500115 (дата обращения: 25.03.2025).

7. Скаткин Л. Н. Воспитание навыков самостоятельной работы у учащихся при выполнении ими домашних заданий. М. : Акад. пед. наук РСФСР, 1955. 40 с.

8. Скаткин М. Н. Преодолеть перегрузку школьников // Советская педагогика. 1963. № 1. С. 10 – 22.

9. Ускова И. В. Результаты исследования практики организации самостоятельной деятельности обучающихся основной школы : науч. отчет. М. : Ин-т стратегии развития образования, 2023. 63 с.

10. Ускова И. В. Запись домашнего задания в электронном дневнике школьника: нереализуемые возможности // Воспитание и наставничество в условиях цифровой трансформации образования: теория и практика : монография. М. : МАКС Пресс, 2024. С. 223 – 229.

11. Ускова И. В. Результаты исследования домашней учебной работы в общеобразовательных организациях Российской Федерации / Ин-т стратегии развития образования Рос. акад. образования. М., 2020. 81 с.


Review

For citations:


Uskova I.V. APPROBATION OF THE CONCEPT OF HOMEWORK FOR SCHOOLCHILDREN IN THE PEDAGOGICAL COMMUNITY. Bulletin of Vladimir State University named after A.G. and N.G. Stoletovs. Series: Pedagogical and Psychological Sciences. 2025;(3):59-71. (In Russ.)

Views: 5


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-3241 (Print)