Preview

Bulletin of Vladimir State University named after A.G. and N.G. Stoletovs. Series: Pedagogical and Psychological Sciences

Advanced search

ADAPTATION AND CONSOLIDATION IN THE PROFESSION OF NOVICE TEACHERS IN THE ASSESSMENTS OF HEADS OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS

Abstract

The article presents the results of the study of support for novice teachers. The problems in the existing support methods and programs and the lack of research in the field of the managerial position of the heads of educational organizations on issues of supporting novice teachers are indicated. The role of managers in creating a favorable environment for novice teachers is determined and proposals are given for improving the support system. A conclusion is made about the need to develop a support system for novice teachers in order to ensure successful adaptation and development of new personnel in education. Questionnaire surveys on various types of questions and content analysis are used. It is revealed that most managers believe that the support system already exists, but there is a disagreement between managers and teachers on the effectiveness of this system. A number of universal and popular support tools are proposed: mentoring and consulting. The managers highlight the lack of a single scientific and methodological space as the main problem.

About the Author

N. V. Shlyakhtina
Yaroslavl Regional Institute of Education Development
Russian Federation

Head of the Center for Continuous Professional Development of Teachers

Yaroslavl



References

1. Бечиев Ш. Ш., Федорчук Ю. М. Профессиональная готовность молодых педагогов // Человек и образование. 2024. № 1(78). С. 62 – 71.

2. Бочарова Ю. Ю., Коматкова Л. В. Практики закрепления молодых учителей: роль профессионального сообщества // Бизнес. Образование. Право. 2021. № 3 (56). С. 382 – 391.

3. Волегов В. С. Численность молодых учителей и показатели социально-экономического развития регионов // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2023. Вып. 4. С. 579 – 591.

4. Гаврутенко Т. В., Мокрецова Л. А. Оценка эффективности развития наставничества учителей при организации деятельности педагогического альянса педагогического университета и школы // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2023. № 1(38). С. 123 – 130.

5. Ермолаева М. Г., Верстукова Е. Н. Андрагогическое сопровождение молодых педагогов на этапах адаптации и интеграции в профессию // Человек и образование. 2024. № 2(79). С. 80 – 88.

6. Заир-Бек С. И., Мерцалова Т. А., Анчиков К. М. Кадры школьного образования: возможности и дефициты // Мониторинг экономики образования: информационно-аналитические материалы по результатам статистических и социологических обследований. 2020. № 18.

7. Ладилова Н. А. Экосистема наставничества как вектор дополнительного профессионального образования // Коучинг и наставничество: теория и практика : материалы всерос. науч.-практ. конф., Санкт-Петербург, 25 – 26 апр. 2024 г. Чебоксары : Среда, 2024. С. 73 – 81.

8. Марус Ю. В., Марус М. Л. Проблемы адаптации начинающего учителя в школе и пути их решения // Вестник Академии знаний. 2023. № 6(59). С. 637 – 639.

9. Молочников Н. Р., Захарян Ю. Н. Роль руководителя в системе управления персоналом // Экономика и бизнес: теория и практика. 2021. № 4 – 2(74). С. 40 – 42.

10. Неровный Л. В. Концепция ГРИД-управления Р. Блейка и Дж. Моутон: структура, сущность, содержание // Психология обучения. 2018. № 10. С. 69 – 83.

11. Отчет по результатам международного исследования учительского корпуса по вопросам преподавания и обучения TALIS-2018 (Teaching and Learning International Survey). Ч. 1 / Рособрнадзор. М., 2019. 41 с.

12. Пенькова Ю. В. Психолог в роли наставника для молодых специалистов и вновь прибывших педагогов в образовательной организации // Шамовские чтения : сб. ст. XVI Междунар. науч.-практ. конф. : в 2 т. М. : Научная школа управления образовательными системами, 2024. С. 121 – 125.

13. Проблемы профессиональной адаптации молодых педагогов / Т. Ю. Андрущенко [и др.] // Психолого-педагогические исследования. 2017. Т. 9. № 2. С. 1 – 16.

14. Путенихина Е. В., Семенова Э. Е. Новый взгляд на удержание молодых специалистов: проблемы и перспективы // Тенденции развития науки и образования. 2024. № 105 – 5. С. 79 – 82.

15. Тарабарина Т. И. Сопровождение профессиональной деятельности молодых педагогов как объект научных исследований // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 4. С. 16.

16. Хакимов Н. Г., Сафина А. М. Практика постдипломного сопровождения молодых педагогов в педагогическом университете // Педагогический эксперимент: подходы и проблемы. 2023. № 9. С. 73 – 79.

17. Ханова Т. Г., Белинова Н. В. Образовательный менеджмент в профессиональной и организационной адаптации молодых специалистов // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67 – 3. С. 243 – 247.

18. Шилова О. Н., Ермолаева М. Г., Ахтиева Г. Р. Современное состояние и проблемы развития института наставничества молодых учителей // Человек и образование. 2018. № 4(57). С. 202 – 209.

19. Школьное образование в контексте национальных целей и приоритетных проектов : аналит. докл. / Т. А. Мерцалова [и др.] ; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М. : НИУ ВШЭ, 2022. 96 с.

20. Чернявская А. П. Может ли обучение в педагогическом классе быть залогом профессиональной стабильности молодого педагога? // Допрофессиональная педагогическая подготовка школьников в системе непрерывного педагогического образования (От школьника до учителя…) : материалы II Междунар. науч.-практ. конф., Ярославль, 11 – 12 дек. 2023 г. Ярослав. гос. пед. ун-т им. К. Д. Ушинского. Ярославль, 2024. С. 133 – 141.

21. Mkrtchyan V. A., Gurin G. G. Mentoring role in novice teacher training process: a review of international experience // Education and City: Quality Education for Modern Cities : Proceedings of the Fourth Annual International Symposium, Moscow, 23 – 25 авг. 2021 года. M. : ISO LONDON LIMITED – European Publisher, 2021. P. 271 – 283.


Review

For citations:


Shlyakhtina N.V. ADAPTATION AND CONSOLIDATION IN THE PROFESSION OF NOVICE TEACHERS IN THE ASSESSMENTS OF HEADS OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS. Bulletin of Vladimir State University named after A.G. and N.G. Stoletovs. Series: Pedagogical and Psychological Sciences. 2025;(3):123-134. (In Russ.)

Views: 5


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-3241 (Print)