Preview

Bulletin of Vladimir State University named after A.G. and N.G. Stoletovs. Series: Pedagogical and Psychological Sciences

Advanced search

THE ONTOLOGICAL STATUS OF A CHILD IN INDIVIDUAL AND ANALYTICAL PSYCHOLOGY

Abstract

In a comparative way, the views of the founders of individual psychology (A.Adler) and analytical psychology (K.G. Jung) on the ontological status of the child are received, the significance of their ideas on this subject is assessed in the context of philosophical, anthropological and psychological-pedagogical comprehension of modern childhood.

About the Authors

S. A. Zavrazhin
Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs
Russian Federation

Dr. Sc. (Education)), Professor
Professor at the Department of Personality Psychology and Special Pedagogy

Vladimir



M. B. Zemsh
State University of Humanities and Technology
Russian Federation

PhD (Education), Associate Professor
Associate Professor at the Department of Psychology and Social Pedagogy

Orekhovo-Zuyevo



References

1. Адлер А. Воспитание детей. Взаимодействие полов [Электронный ресурс] / пер. с англ. А. А. Валеева и Р. А. Валеевой. (The Education of Children. Gateway Editions, Ltd South Bend Indiana, 1978). Ростов н/Д. : Феникс, 1998. 448 с. URL: https://pedlib.ru/Books/4/0473/index.shtml (дата обращения: 29.12.2023).

2. Адлер Альфред. Наука жить : пер с англ. и нем. Киев : Port-Royal, 1997. 288 с.

3. Адлер А. О нервическом характере / под ред. Э. В. Соколова ; пер. с нем. И. В. Стефанович. СПб. : Университетская книга, 1997. 388 с.

4. Адлер А. Наука о характерах. Понять природу человека. М. : Академический Проект, 2014. 248 c.

5. Завражин С. А. Педагогическое измерение аналитической психологии // Вестник ВлГУ. Педагогические и психологические науки. 2018. № 35 (54). С. 111 – 119.

6. Казаков Е. Ф. Опыт метафизики детства // Вестник МГУКИ. 2018. № 6 (86). С. 50 – 58.

7. Калина Н. Ф., Тимощук И. Г. Основы юнгианского анализа сновидений. М. : Рефл-бук ; Киев : Ваклер, 1997. 304 с.

8. Лиар Дениз. Детский юнгианский психоанализ : пер. с фр. М. : Когито-Центр, 2022. 206 с.

9. Мавлявиева Л. И. Личностно-социальная концепция воспитания Альфреда Адлера : автореф. дис. … канд. пед. наук. Казань, 2000. 21 с.

10. Ноготкова М. П. Детство как объект философского познания : автореф. дис. … канд. филос. наук. М., 2009. 22 с.

11. Сандакова Л. Б. Онтологические основания феномена детства : автореф. дис. … канд. филос. наук. Новосибирск, 2008. 20 с.

12. Юнг К. Г. Архетип и символ. М. : Ренессанс, 1991. 343 с.

13. Юнг К. Г. Божественный ребенок // Воспитание : сборник. М. : О.АСТ-ЛТД, 1997. 400 с.

14. Юнг К. Г. Структура психики и процесс индивидуации. М. : Наука, 1996. 269 с.

15. Юнг К. Г. Дух и жизнь / пер. с нем. Л. О. Акопяна ; под ред. Д. Г. Лахути. М. : Практика, 1996. 560 с.

16. Юнг К. Г. Собрание сочинений. Конфликты детской души / пер. с нем. Т. Ребеко, Е. Рязановой, А. Судакова. М. : Канон, 1997. 336 с.

17. Юнг К. Г. Проблемы души нашего времени / пер. с нем. А. М. Боковикова ; предисл. А. В. Брушлинского. М. : Прогресс : Универс, 1994. 336 с.


Review

For citations:


Zavrazhin S.A., Zemsh M.B. THE ONTOLOGICAL STATUS OF A CHILD IN INDIVIDUAL AND ANALYTICAL PSYCHOLOGY. Bulletin of Vladimir State University named after A.G. and N.G. Stoletovs. Series: Pedagogical and Psychological Sciences. 2025;(3):19-30. (In Russ.)

Views: 6


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-3241 (Print)